Duplicate Content (z angielskiego: zduplikowana treść) to zmora wielu przedsiębiorców, którzy korzystają z usług tworzenia tekstów przez copywriterów. Jest to nic innego jak treść, która w takiej samej formie pojawiła się już na innych witrynach. Dlaczego duplicate content szkodzi stronie internetowej? Czy istnieje sposób, aby zwalczać tego typu plagiat?
Duplicate content: treści dokładne i podobne
Plagiat plagiatowi nierówny. Czasem ciężko nawet nazwać „pożyczenie” czyjegoś tekstu plagiatem. Częstym przypadkiem są właściciele sklepów internetowych, którzy kopiują treści wprost ze strony producenta. Oczywiście informują oni wprost, że nie są autorami owych tekstów – nie ma to jednak najmniejszego znaczenia dla algorytmów Google’a.
Tekst to tekst – a to, kto się pod nim podpisuje, jest pod względem SEO zupełnie nieważne. Strona po prostu nie będzie dobrze się pozycjonować, jeśli zawarte na niej treści będą zduplikowane – nawet, jeśli skopiowany tekst będzie odpowiednio podpisany przez autora, lub też użyty w ramach prawa cytatu.
Tekst nie musi być jednak w 100% taki sam, aby został on uznany za duplicate content. Częstą „zagrywką” nieuczciwych copywriterów jest stosowanie synonimów oraz wprowadzanie niewielkich zmian w szyku zdań. O ile praktyka ta może umknąć oku darmowym programom antyplagiatowym, o tyle algorytmy Google’a bez problemu dostrzegą w tym nieuczciwą praktykę. A koszty poniesie nikt inny, jak zleceniodawca.
Duplicate content na jednej witrynie?
Duplicate content nie zawsze musi dotyczyć „zapożyczenia” treści z innych stron internetowych. Czy wiedziałeś, że podwójne opublikowanie tego samego wpisu na Twojej własnej witrynie również może zostać uznane za plagiat?
Zjawisko to nosi nazwę wewnętrznego duplikowania treści. Najczęściej dochodzi do niego nie ze względu na „pójście na łatwiznę”, a przez zwykłą nieuwagę. Każdemu przecież może zdarzyć się omyłkowe, dwukrotne opublikowanie tego samego wpisu na blogu.
Na tego typu niuanse należy zawsze zwracać uwagę. Nawet, jeżeli starasz się działać na zasadach „fair play” i zawsze tworzysz oryginalne teksty, to prosta pomyłka może zniwelować Twoje dobre intencje. A algorytmy Google’a są bezlitosne.
W jaki sposób zwalczać duplicate content?
Pomocne w walce ze zduplikowaną treścią są internetowe programy antyplagiatowe. Czy są one jednak w stu procentach skuteczne? Niestety nie.
Aby uzyskać jednak jak najwyższy stopień pewności, należy sprawdzać tę samą treść za pomocą różnych narzędzi, a następnie porównać ze sobą wyniki.
Chyba nie musimy również wspominać o tym, że płatne programy antyplagiatowe działają znacznie lepiej, aniżeli ich darmowe odpowiedniki.
Kto jednak ma czas na sprawdzanie dosłownie każdej publikowanej treści przez multum programów?
Agencja interaktywna – czy pomoże z duplicate contentem?
Jeśli nie masz czasu, aby sprawdzać każdą treść pod kątem oryginalności, to może rozsądniej będzie skorzystać z usług agencji interaktywnej?
Z jej pomocą będziesz w stanie nie tylko sprawnie zwalczać zduplikowane treści, ale również znacznie efektywniej pozycjonować całą witrynę.
Jeśli zależy Ci na dobrej reklamie oraz zbudowaniu wizerunku firmy – koniecznie powinieneś skontaktować się z dobrą agencją interaktywną.