Komunikacja-marki

Żeby odnieść sukces, marka musi komunikować się z otoczeniem. To, co podpowiada intuicja, bywa obarczone błędami. W efekcie brand traci w oczach klientów. Brakuje mu autentyczności i spójności, co przekłada się na mniejsze zaufanie wśród odbiorców i gorsze zyski. Które błędy mogą być szczególnie szkodliwe dla marki? Czego warto się wystrzegać?

Komunikacja marki – błędy, których nie warto popełniać?

Błędy w komunikacji zdarzają się nawet markom z ugruntowaną pozycją na rynku. Nie oznacza to jednak, że brandy mogą komunikować się z otoczeniem bez zastanowienia. To prosta droga do klęski, zwłaszcza w przypadku raczkujących biznesów. Pewnych błędów muszą wystrzegać się w szczególności. Ich skutki mogą być bowiem poważne. Na co warto uważać?

  1. Brak strategii komunikacji marki. Owocuje wieloma prozaicznymi błędami, takimi jak brak spójności w komunikatach czy też nieregularna aktywność w social mediach. Osłabia to zaufanie na linii klient-marka.
    Rzetelnie opracowana strategia komunikacji marki stanowi solidny fundament, który ułatwia osiąganie przyjętych celów. Powinna ona obejmować m.in. analizę rynku i konkurencji pod względem komunikacji, zdefiniowanie person i grupy docelowej, określenie wizualnej formy komunikacji oraz dobór odpowiedniego języka.
  2. Brak audytu komunikacyjnego. Audyt komunikacyjny pozwala zdefiniować te obszary w obrębie komunikacji marki, które działają prawidłowo oraz przynoszą korzyści, jak i te wymagające korekty. Identyfikuje sprzeczności, luki informacyjne i niejasne komunikaty. Precyzuje, które kanały komunikacji dostarczają najlepsze rezultaty. Stanowi punkt odniesienia dla przyszłej strategii komunikacji. Dlatego warto go wykonać, zanim rozpocznie się prace nad nią.
  3. Nieznajomość grupy docelowej. Żeby marka mogła komunikować się w interesujący dla jej odbiorców sposób, musi ich znać. W tym przypadku jednak nie wystarczy określić grupę docelową na podstawie kryteriów społeczno-demograficznych, ekonomicznych, psychograficznych oraz behawioralnych, trzeba zagłębić się również w język, jaki lubią i jakim posługują się potencjalni klienci.

W tym celu warto przejrzeć fora branżowe oraz grupy na Facebooku i przeanalizować pojawiające się tam komunikaty. Należy też odpowiedzieć na kilka pytań pomocniczych, które ułatwiają stworzenie person oraz pozwalają dostosować język marki do oczekiwań grupy docelowej.

  • Ile czasu potencjalny klient spędza online?
  • Na jakim urządzeniu najczęściej korzysta z internetu?
  • Jakie media społecznościowe lubi i w jaki sposób z nich korzysta (czy aktywnie, czy biernie)?
  • Jakimi treściami w internecie jest zainteresowany?
  • Gdzie szuka informacji w internecie?

Im więcej cech i zachowań grupy docelowej uda się określić, tym łatwiejsza będzie praca nad strategią komunikacji marki. Tworzenie person pozwala dopasować treści do odbiorców. W efekcie brand posługuje się językiem potencjalnych klientów, co budzi ich zaufanie i ułatwia tworzenie więzi.

Komunikacja marki w social mediach – czego jeszcze się wystrzegać?

Dla marki zabójczy jest również brak autentyczności. Klienci sprawnie wyczuwają fałsz. Jeśli zostaną oszukani, nie wrócą. Zostawią też niepochlebne komentarze, które mogą skutecznie odwieść innych od zakupu lub współpracy z brandem. Dlatego sposób, w jaki marka się komunikuje, musi być zgodny z jej DNA i wyznawanymi wartościami.

Oprócz autentyczności liczy się też spójność. Jej brak wprowadza chaos w relacje z klientami. Podkopuje też zaufanie i prowadzi do erozji społeczności skupionej wokół marki. Może też być odbierany jako oznaka braku profesjonalizmu. Dlatego wszelkie komunikaty i podejmowane działania należy dopasowywać pod kątem spójności.

Dzięki spójnej, prawdziwej i przemyślanej komunikacji z otoczeniem marka łatwiej pracuje na swój sukces. Buduje bowiem nić porozumienia z odbiorcami. W efekcie zwiększa zaufanie wśród potencjalnych klientów i zachęca ich nie tylko do zakupu produktów (usług), ale i orędownictwa na rzecz brandu. Bywa jednak obarczona błędami. Żeby ich uniknąć, stworzenie strategii komunikacji warto zlecić specjaliście. Wówczas będzie ona zgodna z DNA marki, spójna i autentyczna.

źródło: Ewanizio.pl

Related Articles